PEACETU på Haugerud skole

Forside_1

Street art har de siste årene blitt et verdensomspennende og svært populært kunstnerisk uttrykk. Samtidig er det et nyttig pedagogisk og kunstnerisk verktøy, og PEACETU street art workshop skal vekke ungdoms nysgjerrighet utover det pedagogiske, og gjøre dem i stand til å transformere sin virkelighet med en kunstnerisk bevissthet.

Aktiviteten fordrer samarbeid og kreativitet, og skaper et rom for fellesskap over en ny inspirerende opplevelse, der både gutter og jenter blir like engasjerte.

Elevene blir først kjent med street art gjennom en faglig introduksjon, før de jobber praktisk sammen med kunstneren.

Estetiske og fargerike omgivelser skaper økt trivsel i skolegården. Det skaper stolthet å få ta del i utformingen av en vegg på egen skole.

Om PEACETU

PEACETU er kunstnernavnet til den brasilianske street artisten Rodrigo V. Lisboa (1977). Han vokste opp i Salvador (Brasils 3. største by) der han tidlig startet å utforske graffitikunsten. Rodrigo har en imponerende fargesans og operer i ulike former inspirert av street art og arbeider med både store vegger, skulpturer og lerreter.

Han har lang erfaring som kunstnerisk leder for barn og unge både i Brasil og Norge, hvor han nå bor. Han har en BA i Produktdesign fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Skoleåret 2016/17 er fylt med turner på skoler i bl.a. Oppland, Hedmark, Akershus, Østfold, Telemark, Buskerud, Nord-Trøndelag og Nordland i tillegg til Miniøya og Mela-festivalen i Oslo.